درباره‌ی معنای عشق

27 مارس, 2010
 
 
OE2س: بعضی گویند در قسمت عرفان، عشق مجازی صورتی از عشق خدایی است، نظر شما در این مورد چیست؟

ج: مفهوم کلمه‌ی عشق مانند مفهوم کلمه‌ی علم است. یعنی همان طوری که هر دانستنی را اعم از صنعت و سواد و غیره، خواه در امور دینی یا دنیوی باشد آن را علم گویند، همان طور هم هر چیزی که از تمایل و خواهانی ریشه بگیرد آن را عشق دانند. النهایه بین عشق مجازی و عشق حقیقیِ خدایی‌، فرق بسیار است. زیرا عشق مجازی زودگذر و مایه‌ی‌ پشیمانی است، اما عشق حقیقی، دائمی و سرمایه‌ی رستگاری جاودانی می‌باشد. بنا بر این در قسمت عرفان هم مفهوم کلمه‌ی عشق سرمنشأ تمام مفاهیم مراحل سیر تکامل برای مرحله‌ی کمال و وصال حق خواهد بود، که آن را عشق حقیقی می‌نامند.


س: آیا عشق مقدم بر عقل است؟

ج: کلمه‌ی عشق که یک نوع تمایل است در دو مورد استعمال می‌شود: اول عشق به معنی اعم، دوم عشق به معنای اخص.

اما عشق به معنای اعم که مفهوم عام دارد، و جزء غریزه‌ی بشری بلکه هر ذی‌حیاتی است، شامل هر تمایلی می‌شود. مثلاً اشخاصی که تمایل به لهو و لعب دارند و یا اشخاصی که تمایل به چیزهای دیگر دارند، هر یک به جای خود عشق نامیده ‌می‌شود. چنین عشقی اگر توأم با عقل باشد بدیهی است، بر عشق تنها، یا بر عقل تنها، مقدم خواهد بود. و اگر توأم نباشد در این صورت عقل مقدم است.

اما عشق به معنای اخص که آن عشق حقیقی است و ازخودگذشتگی برای وصال حق می‌باشد، البته مقدم بر عقل صوری خواهد بود. زیرا در شأن چنین عاشقی است که گفته شده: « مذهب عاشق ز مذهب‌ها جداست – عاشقان را مذهب و ملت خداست… الخ ».


س: آیا عشق به خدا میسر است؟ و ‌آیا چنین عشقی است که موجب کمال می‌شود؟

ج: البته انسان تا به قوه‌ی عشق حقیقی عاشق نشود و خداوند را معشوق خود قرار ندهد، یعنی مثل پروانه برای وصال شمع، پر و بال سوخته و جان فدا نگردد، به حق و حقیقت نخواهد رسید. و بعبارهٍ‌اخری هر کس خداوند را معشوق و معبود و مطلوب و محبوب خود شناخت (به شرط این‌که بدون انتظار پاداش باشد)، آن کس می‌تواند خود را عاشق و عابد و طالب و محب خدا بداند. کما این‌که حضرت مولای مؤمنین علی (ع) می‌فرماید: « ما عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ نارِکَ وَلا طَمَعاً لِجَنَّتِکَ بَلْ وَجَدْتُکَ اَهْلاً لِلْعِبادَه فَعَبَدْتُکَ ». یعنی تو را عبادت نمی‌کنم از ترس آتشت و به طمع بهشتت، بلکه چون یافتم تو را شایسته‌ی بندگی، پس از این رو بندگی‌ات می‌کنم ».

بدیهی است آن‌چنان عشقی که فوقاً توصیف گردید، موجب کمال خواهد بود.

برگرفته از برهان‌الحق