چند توصیه برای سیرکمال

2 فوریه, 2010
 
 
OE2س: چگونه می‌توان عقیده را کامل کرد؟

ج: عقیده به وسیله‌ی ایمان کامل می‌شود. یعنی وقتی قلب از راهی که می‌رود تأمین حاصل کرد که راه صحیح دارد می‌رود، ایمان پیدا می‌شود؛ وقتی ایمان پیدا شد عقیده حاصل خواهد شد، شرایط عقیده هم شک و تردید نداشتن است. عقیده زمانی که کامل شد، عشق و شوق و ذوق پیدا می‌شود؛ وقتی عشق و ذوق حقیقت حاصل شد، پیرو می‌شود و کوشش می‌کند به مقصود برسد؛ وقتی که کوشش کرد و راه را به دست آورد، البته به مقصود خواهد ‌رسید. بعبارهاخری کامل شدن عقیده، نتیجه‌ی فتح باب برای حق‌شناسی و راه پیدا کردن می‌شود.

س: برای موفق شدن در سیرکمال معنوی، چه توصیه‌ای می‌کنید؟

ج: برای سیر کمال علاوه بر انجام دستورات، فقط همیشه توجه فکرت به خدا باشد، در هر کاری که می‌کنید فرض کنید که خدا مثل یک نفر نزد شما ایستاده و آنچه می‌دانید که مطابق میل اوست عمل کنید، همین قدر بر شما کافی است.

س: چگونه رضایت خدا را می‌توان به‌دست آورد؟

ج: رضایت خدا آن است: آنچه در احکام دینی به شما دستور داده شده است تماماً به جای بیاورید، یعنی اوامر خدا را به جای بیاورید و نواهی خدا را ترک کنید، النهایه این کاری که می‌کنید، طلباً لمرضاه‌الله باشد، نه به قصد اجر و مزد؛ هر چه خدا در دنیا و آخرت به شما عطا فرموده فبها، و اگر هم نداد، شاکر و تسلیم و راضی به رضایت او باشید. بعباره‌اخری در مقابل هر عبادت و دین‌داری و حق‌پرستی که می‌کنید انتظار هیچ اجر و مزدی نداشته باشید، فقط و فقط برای خاطر رضای خدا باشد. پس باید بندگی خدا بکنید برای این‌که تو بنده‌ی او هستی و وظیفه‌ات عبادت و اطاعت است. باید به خودت تلقین کنید ای بنده‌ی عاصی، شما باید اطاعت امر خدا کنید و نافرمان نباشید چون وظیفه‌ی‌ تو است، بدون هیچ گونه انتظار پاداش و مزدی.

س: نفس‌های چهارگانه کدامند؟

ج: نفس‌های چهارگانه عبارتند ‌از: نفس اماره، نفس لوامه، نفس مُلهمه، و نفس مطمئنه.

اماره، یعنی بسیار امر کننده. نفس اماره از غرایز و طبیعت حیوانی سرچشمه می‌گیرد و منشأ هوا و هوس نفسانی می‌باشد. پیروی از آن انسان را از خدا به دور کرده، به سوی قهقرا می‌کشاند. وقتی کسی را گمراه و بدبخت کرد آن وقت کنار می‌گیرد، و در بازخواست هم شرکت نمی‌کند و می‌گوید می‌خواستی قول من نکنی؛ مگر نمی‌دانی من دشمن تو هستم و پدرت، بابا آدم، را گول زده از بهشت رانده کردم، تو هم می‌خواستی پند بگیری و گول مرا نخوری. توضیح آن‌که در قرآن وقتی صحبت از شیطان می‌کند منظور همان نفس اماره است.

لوامه، یعنی بسیار ملامت کننده. نفس لوامه یا وجدان همیشه به انسان هشدار می‌دهد که گول نفس اماره را نخورد، و هر کار بدی از انسان سر بزند او را ملامت و سرزنش می‌کند.

مُلهمه، یعنی الهام کننده. نفس ملهمه به انسان الهام می‌کند چه کاری به نفعش و چه کاری به ضررش است. در واقع یک نوع شاخص است.

مطمئنه، یعنی اطمینان و آرامش دهنده. نفس مطمئنه اعمال نیک را اطمینان می‌دهد و تصدیق می‌کند. پس عملی که نفس مطمئنه آن را تصدیق کرد، انسان اطمینان حاصل می‌کند که آن عمل درست است.

وقتی این چهار نفس را شناختیم و وظیفه‌ی هر کدامشان هم شناختیم و دانستیم با هر کدام چگونه رفتار کنیم، آن وقت خدا را شناخته‌ایم. در این مقام است که نفس ناطقه یا روح ملکوتی می‌آید و همه چیز را برایمان می‌گوید.

برگرفته از برهان‌الحق