۱۰۰ گفتار

10 جولای, 2009
 

استاد الهی

گردآورنده: دکتر بهرام الهی، انتشارات رابرت لافون

پیش‌گفتار


گفتارهای برگزیدۀ این کتاب برگرفته از آثاری است حاوی تجربه‌های دوران حیات استاد الهی، فیلسوفی عارف، حقوقدانی عالم و موسیقیدانی برجسته. غرض از تألیف آن، آشنا کردن خواننده با نمونه‌هایی از طیف وسیع تعالیم معنوی این متفکر متأله است.

استاد الهی همواره درس هایی را به شاگردانش تعلیم می‌داد که خود قبلاً به آنها عمل کرده بود و به ارزش معنوی و عملی آنها یقین داشت. عمق و دقت اندیشۀ استاد الهی چنان بود که از آن همواره نتایجی عملی بدست می‌آمد و این نتایج چنان متنوع بود که نیازهای معنوی غالب اشخاص را در هر سطحی که بودند برآورده می‌ساخت. افرادی با مذاهب و ملیت‌های مختلف از فقیر و غنی، عالم و عامی، روستایی و شهری، دانشجو، محقق، هنرمند و غیره، همواره ترکیب جالبی را پیرامون او تشکیل می‌دادند. جواب سوال های نظری، اغلب با راه حل‌های عملی و مثال‌های ملموس و منطبق با تجارب روزانه همراه بود.

هر کس بر حسب ظرفیت و شوق قلبی خود از درس های استاد بهره‌ای می‌گرفت و همه با او رابطه‌ای دوستانه و بی‌تکلف داشتند. لااِدری ای به قصد مناظره نزدش می‌رفت، موسیقیدانی دربارۀ یک نکتۀ فنی از او نظر می‌خواست، محققی به بسط دامنۀ تحقیقاتش علاقه داشت، و سالکی در پی رستگاری بود و بیماری به یافتن درمان دردش می آمد . استاد همه را با لبخندی دلنشین و محبتی غیر قابل وصف که خاص خود او بود می‌پذیرفت و در همه حال با رویی گشاده آماده بود که در حل مشکلات گوناگون‌شان کمک کند.

امید است که خواننده از این گفتارها پیام محبت و هدایت استاد را لمس کند و آنها را مقدمه‌ای کوتاه بر تعالیم انسان ساز او بداند.
بهرام الهی


گفتارهایی از کتاب« ۱۰۰ گفتار»

– دائر مدار عرفان بر این است که انسان بفهمد برای چه موجود شده، در این موجودیتش چه وظیفه‌ای دارد و هدفش چیست.

– هر وقت همه پیغمبران و اولیا، همه را بر حق دیدی و این دین و آن دین برایت نماند آن وقت وارد عرفان شده‌ای.

– سعادت آن است که انسان آنچه را که مایه نیک‌بختی او در آخرت و سبب نجاتش در عوالم تکامل روحی می‌شود داشته باشد.

– طی طریق در دو چیز خلاصه می‌شود، «توجه به مبدأ» و «نیکی به خلق» .

– ظاهر، باطن، دنیا و آخرت… هر چه بخواهید در ریشه‌ی محبت است. اگر ریشه‌ی محبت کرم‌خوردگی پیدا کند یا فاسد شود، هر چه دارید خراب می‌شود.