استاد الهی، طنین تنبور، موسیقی‌ باستانی ایران و مناطق دیگر

8 فوریه, 2024
 

ایستگاه رادیویی «فرانس موزیک»۱ اخیراً۲ برنامه‌‌ی مفصلی را به موسیقی استاد الهی و تأثیر عمیق آن بر دو موسیقی‌دان فرانسوی کِلِر آنتونینی۳ و رنو گارسیا فون۴ اختصاص داده است. این تأثیر به خصوص در آلبوم جدیدشان با نام «فرنگی»۵ نمایان است. در زیر گزیده‌ای ازاین برنامه می‌آید.
 
 
در این برنامه سفری کوتاه را با ساز تنبور آغاز می‌کنیم؛ سازی باستانی با دسته‌ای بلند که قدمت آن به ۶۰۰۰ سال می‌رسد. تنبور به اَشکال مختلفی در کشورهای چین، قزاقستان، خاورمیانه، افغانستان، ایران عراق، کردستان، ترکیه و کشورهای بالکان یافت می‌شود و در هر کشور بر حَسب شکل ظاهری‌‌اش صدای‌اش متفاوت است. در واقع، تنبور سازی است که اَشکال متنوعی به خود می‌گیرد، تا صدا، روح و معنویت بخش وسیعی از جهان شرق را منعکس کند.

در این برنامه، تنبور ایرانی مورد نظر است که توسط استاد بزرگ این ساز، استاد الهی، نواخته می‌شود. کلر آنتونینی که خود در نواختن موسیقی باستانی، غربی و همچنین موسیقی ایرانی مهارت دارد می‌گوید استاد الهی، موسیقی‌دان برجسته‌ی ایرانی، همواره تأثیر شگرفی در موسیقی او داشته است و این تأثیر به خصوص در آلبوم جدیدش با نام « فرنگی» که با همراهی کنترباس۶ رنو گارسیا فون تهیه شده است، نمایان می‌شود. فرنگی واژه‌ای است فارسی و به معنای مسافری است که از مغرب زمین می‌آید تا پیوندی که موسیقی‌های سنتی گوناگون را به یکدیگر متصل می‌کند کشف‌ کند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارد و تجلیل کند.
 
 

در آلبومِ بی‌نظیرِ فرنگی، کلر آنتونینی و رنو گارسیا فون به سبک خود، موسیقی شرق را در معنای وسیع آن، به طرز بدیعی با موسیقی باستانی غرب و جاز پیوند می‌دهند. وقتی کنترباس با آرشه نواخته می‌شود، صدای نی را به خاطر می‌آورد، هم‌چنان ‌که تیوربو۷ نوای سه تار را به خود می‌گیرد. این موسیقی؛‌ تلفیق بی‌نظیری است که با قلب و روح سخن می‌گوید و چنین رویکردی، از موسیقی استاد الهی الهام گرفته شده که با گوش دادن به قطعه‌ی فرنگی می‌توان آن را به خوبی احساس کرد. وقتی خود را به بداهه نوازی‌ها وظرافت‌های موسیقی استاد الهی می‌سپارید، بُعد معنوی عمیقِ این موسیقی را احساس می‌کنید، موسیقی‌ای غیرِ مادی و در عین حال پرشور و شگفت‌انگیز.
 
 

در گزیده‌ی قطعه‌ی فرنگی از آلبوم « راه‌ عشق الهی» از دیدگاه استاد الهی موسیقی‌دان باید از هنرش برای در خود فرو رفتن، کشف حقیقت و رسیدن به عشق الهی بهره ببرد. او در این قطعه از یک کوک خاص به نام کوک فرنگی استفاده می‌کند که سیم واخوان به جای فاصله‌ی چهارم در فاصله‌ی دوم تنظیم می‌شود و به او امکان می‌دهد هارمونیک‌های متنوع شگفت‌انگیزی را بسط دهد و نقش‌ها و شگفتی‌های خیره کننده‌ی عالم معنا را توصیف کند. موسیقی استاد الهی، موسیقی‌ سُنتی اما نوآورانه و بدیع است. این موسیقی معنوی است اما کاملاً زاهدانه نیست، زیرا که عناصر این دنیایی نیز در آن وجود دارد. این موسیقی عرفانی است اما آیینی نیست و می‌توان آن را برای شنوندگان گوناگون در موقعیت‌های متنوع نواخت.
 
 

«کنترباس» رنو گارسیا و «تیوربو» کِلِر آنتونینی، با یکدیگر گفتگویی را بین شرق و غرب آغاز می‌کنند. توانایی تغییر یک تِم ساده و بداهه‌نوازی آن، به طوری که در هر نواختن گویی قطعه‌ای نو نواخته می‌شود، نمایانگر پیوند محکم و استوار بین موسیقی غربی‌ باستان، جاز و موسیقی سنتی ایران است. استاد الهی در این باره می‌گوید: « از صدای تنبور ذراتی می‌آیند و آن ذرات صحنه‌هایی درست می‌کنند. به همین جهت وقتی توجه شود و چشم بسته باشد، آن صحنه‌ها مثل سینما دیده می‌شوند. هر آهنگ، مربوط به صحنه‌ی مخصوصی است. وقتی تنبور به دست می‌گیرم متوجه نیستم که خودم می‌زنم بلکه آهنگ از آن صحنه‌ها برمی‌آید. به همین دلیل هیچ وقت قطعه‌ای را یک جور نمی‌زنم اگر چه هزار بار آن قطعه را بزنم.»
 

 

با نوای تنبور، استاد الهی، و دونوازیِ کِلِر آنتونینی و رنو گارسیا در آلبوم «فرنگی»، شاهد گفتگویی بین موسیقی شرق و غرب هستیم. رپرتوار استاد الهی از ملودی‌های ساده و ساختارهای تکراری تشکیل شده که از رپرتوارهای فولکلوری برگرفته شده و او با خلاقیت خود آنها را به طور مداوم تجدید و اِحیا می‌کند و با اعتلای‌شان عمق دیگری به آنها می‌بخشد. استاد الهی با بداهه‌نوازی‌ها و آرایه‌های خاص خود؛ رپرتوارهای باستانی را به موسیقی‌ای عالِمانه تبدیل می‌کند و رپرتوار اصیل و منحصر به فردی برای ساز خود ایجاد می‌کند.
 
 

استاد الهی ساز تنبور را از لحاظ رپرتوار، تکنیکی و ساختار فیزیکی متحول کرد. او سیم سومی برای بهبود صدا و تناسب اکوستیک به تنبور اضافه کرد و جایگاه قرار گرفتن پرده‌ها را استاندارد کرد. تنبور پنج سیمی را اختراع کرد که ترکیبی از سه تار و تنبور بود و می‌توانست با تلفیق موسیقی ایرانی و کُردی امکانات جدیدی برای گسترش رپرتوارش فراهم کند. استاد الهی همچنین کوک فرنگی را ابداع کرد و به معنای واقعی، تنبور را از جنبه ظاهری و موسیقایی بازسازی کرد و به آن روحی تازه بخشید. موسیقی استاد الهی غیر قابل تقلید است و نمی‌توان آن را به سادگی بازنوازی یا نُت‌برداری و اجرا کرد. درک و نواختن این موسیقی ممکن نیست مگر از راه جذب آن و انتقال اُسمزی.
 

 

تنبور با پنج انگشت دست راست، گاه با استفاده از ضربات پوست و بیشتر با ضربات ناخن به سیم‌ها، نواخته می‌شود. او تکنیک «شُر» به معنی آبشار را اختراع کرد. آبشاری از نُت‌ها با حرکات سیال دست راست که توده‌ای مداوم از آکوردها و حرکات ریتمیک خاص ایجاد می‌کند.

در خاتمه می‌توان گفت آلبوم فرنگی، با الهام از موسیقی استاد الهی، اثری هنری فراتر از گفتگویی میان موسیقی شرق و غرب است، امتزاجی است واقعی بین این دو موسیقی.




****************************

۱ – France Musique
۲ – ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴
۳ – Claire Antonini
۴ – Renaud Garcia-Fons
۵ – Farangi
۶ – Contrebass
۷ – théorbe تیوربو، ساز زخمه‌ای از خانواده لوت