فکر روشن، منطق عرفانی، نظر دقیق و قضاوت وجدانی ۱

25 نوامبر, 2023
 

استاد در کتاب برهان‌الحق، در پاسخ به سؤالی به جمله‌ی زیر اشاره کرده‌اند:

… اگر کتاب برهان الحق چاپ دوم را (از صفحه‌ی ۲۹ لغایت صفحه‌ی ۳۶) تحت مطالعه قرار داده و با آن فکر روشن و منطق عرفانی و نظر دقیق و قضاوت وجدانی که دارند در آن دقت فرمایند، کاملاً رفع اشکال و ایراد خواهد شد.

در ادامه به اختصار مفاهیم بالا شرح داده می‌شود.

فکر روشن به یک وضعیت ذهنی اشاره دارد که در آن فرد قادر به تفکر و ارزیابی درست و منطقی، بدون تعصب و عواطف افراطی است. افرادی که دارای فکر روشن هستند، معمولاً با ذهنی باز و آگاه و متکی بر براهین عملی مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به دنبال راه ‌حل‌های درست و منطقی می‌گردند. در مشی استاد الهی فکر روشن فرد را از فلسفه‌بافی، دنباله‌روی کورکورانه و خرافه‌پرستی دور می‌کند و می‌تواند از آن برای تجزیه و تحلیل مفاهیم معنوی بهره ببرد و در زمینه‌هایی مانند معنا و هدف زندگی تفکر عمیق‌تری داشته باشد. «برای پی بردن به اصل هر دین باید با دیده تحقیق و بدون حُبّ و بغض، آن هم با کمک سلوک و عرفان، عمل کرد تا بشود چیزی فهمید. هرچه دانش و معلومات زیاد بشود تعصب کم می‌شود، زیرا تعصب از جهالت است. وقتی معلومات زیاد شد، انسان به رشته تحقیق می‌افتد.» (آح۱ گ۴۵۷) «تعصب در اشخاصی است که نتوانند دلیل قانع کننده بیاورند.» (آح۱ گ۱۶۵) «تعصب بی جا و محبت بی جا جز این‌که حقیقت را ریشه‌کن کند چیز دیگری نیست.» (آح‌۲، ص ۳۵۰)

منطق عرفانی از منطق معمولی متمایز است و برای درک و تفسیر عمیق‌تر مسائل مذهبی و عرفان کاربرد دارد. «چند چیز است که خیلی کمک به عرفان می‌کند. یکی از آن‌ها ریاضیات است. ابتدا که منطق درست شد ریشه‌اش را از ریاضیات گرفتند. زیرا برهانی که بتواند ثابت کند موضوعی را، باید خودش جواب‌گوی خودش باشد. آخرین مرحله‌ی منطق برهان است که قاطع باشد. از منطق وارد فلسفه و از فلسفه وارد عرفان و حق و حقیقت شدند. پس کسانی که در ریاضیات واردند، اگر وارد عرفان شوند خیلی به آن‌ها کمک می‌شود.(آح۲، ص ۵۰۹)

منطق عرفانی به فرد کمک می‌کند مفاهیم دینی را با دقت تجزیه و تحلیل کند و به درک عمقی از مسائل معنوی برسد. شخصی که منطق عرفانی داشته باشد به این درک می‌رسد که « هیچ حُکمی از طرف خدا توسط پیغمبران برای مخلوق نیامده است که بر خلاف مصالح دنیوی و اخروی اشخاص باشد و با عقل و منطق تطبیق نکند. (آح۱، گ ۴۰۹)

نظر دقیق به معنی تجزیه و تحلیل دقیق یک موضوع یا مفهوم با در نظر گرفتن پیچیدگی‌ها و جزئیات آن است. در مشی استاد الهی به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری منطقی و معنوی تلقی می‌شود. بدین معنی که فرد با تأمل و نظر دقیق افکار، احساسات خود را در رویدادهای زندگی روزمره بررسی کند. با استمرار در چنین فرایندی شخص به نتایجی دست می‌یابد که دیگر اعتراض نسبت وقایع در ذهنش ایجاد نمی‌شود و به این نتیجه می‌رسد: « مؤثر در همه چیز یکتاست، و بدون تأیید او، هیچ‌کس نه می‌تواند به او کمک کند و نه می‌تواند به او صدمه بزند. اگر اتفاق ناگواری پیش بیاید، می‌داند که نتیجه حتماً به سودش خواهد شد…»(راهنمای عملی ص ۲۰۵)

قضاوت وجدانی به تصمیم‌گیری‌ها و اَعمال شخصی بر اساس اصول اخلاقی و ارزش‌های معنوی حقیقی اشاره دارد. در بینش استاد الهی قضاوت وجدانی نقشی مهم ایفا می‌کند. عمل به آن بر اساس معیارهای صحیح «انسان را تصفیه می‌کند، در جامعه محترم می‌شود و در نزد خدا هم اجر دارد.» (آح۱، گ ۸۴) این نوع قضاوت به ما کمک می‌کند تا به ارزش‌های اخلاقی و معنوی در تمام جنبه‌های زندگی‌ پایبند باشیم. قضاوت وجدانی سبب می‌شود شخص« خود را وابدارد که در طول زندگی روزمره به اصول اخلاقی- الهی صحیح- به ویژه هم‌دردی نسبت به دیگران و خدمت به خلق عمل کند و رفتارش را عادتاً مطابق با ندای وجدان و رضایت خدا قرار دهد. این گونه رفتار علاوه بر پروراندن توجه دائم، انسانیت را نیز در او تکمیل می‌کند. (راهنمای عملی، ف ۱۳). «انسان واقعی کسی است که از خوشی دیگران خوشحال شود و لذت ببرد، و در ناراحتی دیگران غمخوارشان باشد. نشانه دیگرش این است که از کارهای پست تنفر دارد و از کارهای برخلاف وجدان و شرافت منزجر است.» (آح۱ گ۳۳۰)

این اصول در ترسیم جهت درست در زندگی نقشی مؤثر دارد و در نهایت می‌تواند فرد را به سوی رشد و تکامل روحی حرکت دهد.






**********************

۱ – برهان‌الحق، ص ۴۰۰