معرفی سایت راهنمای عملی

31 اکتبر, 2022
 

‌اخیراً سایت راهنمای عملی به منظور آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با کتاب «راهنمای عملی: پایه‌های سیر کمال روحی انسان» تألیف دکتر بهرام الهی دایر شده است.

دکتر الهی در مورد هدف خود از نگارش کتاب راهنمای عملی می‌نویسد: « علاوه بر ارائه‌ی راهکار عملی (این‌ویو) برای سیر کمال روحی انسان، پاسخ به پرسش‌های همیشگی او، از مبدأ و غایت خود است.» او همچنین به خوانندگان توصیه می‌کند پیش از خواندن متن کتاب، ابتدا تصاویر آن را با دقت بررسی کنند و هرکس خود را فکراً در درون تصاویر ببیند، و به خود تلقین خود که مستقیماً به او مربوط می‌شوند.

انسان به علت عقل و اختیارش، تا در این دنیا زندگی می‌کند تنها یک وظیفه‌ی اصلی بر عهده دارد و آن پرداختن به سیر کمال روحی‌اش است تا مقطع پایه‌ی آن را در زمین بگذراند. سایت« راهنمای عملی» با در دسترس قرار دادن ابزارهای آموزشی مناسب در راستای این هدف گام برداشته است تا درک بهتر مطالب کتاب را میسر نماید.

سایت شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:

– فایل پی‌دی‌اف کتاب جهت مطالعه. – هشت ویدیو شامل توضیح تصاویر کتاب به صورت انیمیشن. – واژه‌نامه که در آن برخی واژه‌های کلیدی کتاب توضیح داده شده است. – مبحث‌ها، شامل ارائه‌ی سوال/جوابی برخی مباحث که در کتاب به صورت پراکنده مطرح شده‌اند. – خودآزمون، ابزاری جهت سنجش دانش خود از تصاویر و شرح آنها. – سوال روز. قسمت روخوانی کتاب و فایل صوتی نیز به مرور به آن اضافه خواهند شد.

در زیر، «تمرین فکر و ذکر» از قسمت «مبحث‌ها» و ویدیوی مربوط به آن آمده است.
معنی «فکر و ذکر» چیست؟

«فکر» به معنیِ در خود فرو رفتن (ورودِ ذهنی در حبابِ روحِ خویش) و تمرکُزِ مستقیم است به سویِ یکتا یا غیر مستقیم از کانالِ خدایِ آئینِ خود – به شرطی که آن خدا حقیقی باشد – یا از کانالِ یک حضورِ ذات‌دار. «ذکر» به معنیِ گفت‌وگو با یکتا به زبانِ هادیِ درون است. (فصل ۱۲، ص ۱۴۰)

شرایط فکر و ذکر کدام‌اند؟

الف) صادقانه (قلباً) در طلبِ حقیقت باشیم، هر چند که صداقت‌مان تلقینی و استدلالی باشد؛

ب) خدا، پیغمبر، یا اولیااللهی را که به عنوانِ حضور انتخاب می‌کنیم و نقطه‌ی تمرکز قرار می‌دهیم – تا با یکتا گفت‌وگو کنیم – باید حقیقی باشد، یعنی واقعاً ذات‌دار باشد تا بتواند پیام‌هایی را که به یکتا می‌فرستیم تقویت کند (amplify) و مستقیماً انتقال دهد؛

ج) در برابرِ حضور، صادق و فروتن باشیم. زیرا یکتا از طریقِ سیاله‌ی الهی – که همه‌چیز را در بر می‌گیرد و در همه‌چیز حضور دارد – از هر آن‌چه در فکر و قلب‌مان می‌گذرد باخبر است؛

د) بکوشیم تا آن‌جا که ممکن است نیّت‌مان را از خواسته‌هایِ نفسانی−حیوانیِ ایگو، حتّا آن‌هایی هم که در پوششِ «معنویت» قرار می‌گیرند، پاک‌سازی کنیم و در راستایِ ندایِ وجدانِ خود و رضایتِ یکتا قدم برداریم
هـ) بکوشیم عقل سلیمِ خود را به اندازه‌ی کافی رُشد دهیم تا بتوانیم جواب‌های او را به طورِ صحیح تعبیر کنیم.

انجام تمرین فکر و ذکر چه خواصی دارد؟ ۳ مورد را نام ببرید.

۱- انجام دادنِ تمرینِ روزانه‌ی فکر و ذکر (حداقل چند دقیقه یا بیش‌تر در شبانه روز) برای تقویتِ حالتِ توجه دائم در خود مؤثر است. (فصل ۱۳، ص ۱۶۳)
۲- ایمانِ صادقانه، و معاشرت با افرادِ مُثبت، و انجامِ چند دقیقه یا بیش‌تر تمرینِ فکر و ذکر در روز نیز در ایجادِ عکس‌العملِ دفاعیِ ذهنی مؤثرند. (فصل۹، ص ۱۰۵)
۳- [ در استعاره‌ی خودرو]، سوخت، نَمادِ ماده‌ی انرژی‌زایِ فراعلی است که بر اثرِ عملِ این‌ویوُ به حقایقِ الهیِ واقعیِ زنده و تمرینِ روزانه‌ی فکر و ذکر به دست می‌آید. (فصل ۱۷، ص ۲۱۴)

در تمرین فکر و ذکر، چه خواسته‌هایی جزو خواسته‌های نفسانی – حیوانی به حساب می‌آیند؟

هر خواسته‌ی مادی و اخروی، جز خواستن رضای خدا، جزو خواسته‌های نفسانی- حیوانی به حساب می‌آید. (فصل ۱۲، ص ۱۵۱)

 



برگرفته از سایت practicalguide.org