پایه‌های سیر کمال روحی: راهنمای عملی

10 نوامبر, 2019
 
این مکتب، مانند طب جدیدی است که بعد از سالیان متمادی
ریاضت و تجربه و تحقیق دریافتم باید این‌طور باشد. در حقیقت
تجربیاتی است که خودم به دست آوردم.


کتاب راهنمای عملی۱ ، کتابی است بنیادین و دقیق. مؤلف آن، دکتر بهرام الهی که پیش از این، کتاب «راه کمال» را تألیف کرده است، در این اثر، بر اساس مشی فکری پدرش، استاد الهی، و تجربیات بیش از نیم قرن خود، «طب جدید روح» را به معنای واقعی کلمه به ما ارائه می‌دهد. در اینجا، مفاهیم معنوی‌ای که می‌شناسیم- یا تصور می‌کنیم که می‌شناسیم- از جمله خدا، روح، عبادت، نیکی، بدی،… با دیدگاهی کاملاً نوین بازنگری شده‌اند. این مفاهیم معنای گسترده‌تر و دقیق‌تری یافته‌اند و به خصوص، کاملاً روشن و واضح شده‌اند. در واقع، این مفاهیم در پرتوی تصاویری که نویسنده از«آناتومی روح» ارائه می‌دهد قابل فهم می‌شوند.

دکتر الهی از همان شروع پایه‌های سیر کمال روحی، مسیری که باید هر روز قدم به قدم از طریق یک عمل واقعی که آن را این‌ویو توصیف می‌کند، دنبال کرد را مشخص می‌کند. از نظر او، درک نظری اصول معنوی به تنهایی برای جذب حقایق الهی اصیل کافی نیست، بلکه لازم است واقعیت آنها را در عمل، از طریق خودشناسی و پرورش انسانیت در خود لمس کنیم.

این مسیر به سوی «خودشناسی»، تنها روش بیرون آمدن از خودبی‌خبری معنوی است: یافتن پاسخ این سوالات که از کجا آمده‌ایم، چرا در این دنیا هستیم، و چگونه به اصل خود بازگردیم، تا طعم سعادت تام را بچشیم. این کتابی است که باید آن را بارها خواند و دربارۀ مفاهیم آن تفکر کرد و آنها را به عمل درآورد.

حجم مطالب که گاهی ثقیل به نظر می‌رسد، متناسب است با عظمت آنچه در آنها مطرح می‌شود: سرنوشت روح‌مان. باید دانست که «من» ما واقعی و ابدی است، و چیزی جز آنچه در اینجا، در طول زندگی مادی و در تماس با اجتماع، جمع‌آوری کرده با خود نمی‌برد. این اثر؛ ملهم از چیزی است که نویسنده کتاب آن را «عشق به حقیقت» می‌نامد و از خواننده دعوت می‌کند، هدف بالاتری را در نظر بگیرد، فراتر رود و در مسیر سیر کمال روحی قدم بردارد.

برگرفته از مجله ماهانه لوموند دو رولیژیون (Le Monde Des Religions)



***************

۱ – پایه‌های سیر کمال روحی: راهنمای عملی، دکتر بهرام الهی، زبان فرانسه، انتشارات دروی، ۲۰۱۹ ، ترجمه فارسی کتاب در دست چاپ است.