نفس اماره (١) : تعریف

19 ژانویه, 2019
 
 
هدف از انتشار این مجموعه مقالات، ایجاد انگیزه برای تفکر و تبادل نظر در مورد مفاهیم کلیدی تعالیم استاد الهی و بررسی این مفاهیم از جنبه تئوری و بیرون کشیدن نکات عملی آنها می‌باشد. چاپ جدید کتاب راه کمال( به زبان فرانسه۱) منبع کاملی برای پیشبرد این هدف در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

نفس اماره به عنوان اولین موضوع از این مجموعه مقالات در نظر گرفته شده است. نفس اماره این انرژی روانی در زندگی معنوی ما از چنان اهمیتی برخوردار است که تمامی فصل ۷ کتاب راه کمال (به زبان فرانسه) به این موضوع اختصاص داده شده است. از این رو، با استفاده از چند مقاله، به مرور به این فصل پرداخته می‌شود.

به این منظور، هر بار تعدادی سوال برای تفکر بیشتر و ایجاد زمینه‌ای برای تبادل نظر مطرح خواهد شد. پاسخ به این سوالات، درک بهتری از مفاهیم مطرح شده در این مبحث و رسیدن به شناخت بهتری از خود را فراهم می‌سازد. این سؤالات همچنین زمینه مشترکی برای تبادل تجارب‌ در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

برای درک بهتر این مجموعه مقالات، به تصاویر مربوط به ساختار کارکردی روح انسان، که در دو سخنرانی‌ دکتر بهرام الهی تحت عنوان: روح و من آگاه، واقعیت غایی انسان به آنها اشاره شده است، رجوع کنید. این تصاویر در چاپ جدید کتاب راه کمال (ص ۱۷-۱۸) به زبان فرانسه نیز وجود دارد.
 

 

نفس‌ اماره


روح رحمانی اگر با دود سیاه هوی و هوس نفسانی پوشیده شود، دیگر تجلی آن ذره خداوندی که در اوست نمایان نمی‌گردد.



نفس اماره یک انرژی روانی بسیار قوی است که برای روح مضر است. این انرژی به‌طور دائم با فعالیت نقاط ضعف صفاتی (عیوب) ما تولید شده و در سطح ایگو به‌ صورت انگیزش‌ها و امیال ضد اخلاقی و ضد الهی بروز می‌کند. انگیزش فعالیت نقاط ضعف ما ممکن است درونی (افکار خودمان) یا بیرونی (به‌ویژه انسان‌های دیگر) باشد. در من آگاه، نفس اماره غالباً به‌ صورت حملات انگیزشی بروز می‌کند که به‌منظور تسکین فوری امیال خود روان ما را تحت فشار قرار می‌دهد. اما نفس از راه دیگری نیز وارد شده و با فریب لباس عقل می‌پوشد و این بار با در اختیار گرفتن عقل به تسکین امیال خود می‌پردازد. حمله‌های انگیزشی نفس آسان‌تر قابل تشخیص است، اما پی بردن به حملات آن از طریق فریب، مستلزم پرورش بیشتر عقل سلیم است. نفس اماره با ترغیب ما به پایمال کردن حقوق به صورت‌های گوناگون، ما را وادار به بدی می‌کند، چه نسبت به خودمان (روح مان) و چه نسبت به دیگران.











برگرفته از سایت e-OstadElahi.fr

**************************************

۱ – LA VOIE DE LA PERFECTION, Dr Bahram Elahi, 2018, Albin Michel