راه کمال، ندای عقل سلیم

6 ژوئن, 2018
 

نوشتۀ فردریک پِرو

La-voie-de-la-Perfefection2چاپ ششم کتاب راه کمال در ژانویه ٢٠١٨ در کشور فرانسه منتشر شد. راه کمال حاصل بیش از پنجاه سال تحقیق و عمل به معنویت توسط دکتر بهرام الهی است. این کتاب برای اولین بار، در سال ۱۹۷۶ منتشر و سپس در سال ٢٠٠٢ تجدید چاپ شد. اکنون ویراست جدید کتاب راه کمال، با تجدید نظر کامل نویسنده و توضیحات دقیق‌تر به زبان فرانسه در دسترس خوانندگان است.

دکتر بهرام الهی در کتاب «راه کمال، معرفی فلسفه‌ استاد الهی» به معرفی محورهای اصلی مشی‌ استاد الهی پرداخته است. این کتاب براساس تألیفات و گفتارهای استاد الهی و مثال‌هایی از عملکرد او در زندگانی نگاشته شده که نویسنده خود ناظر مستقیم آن بوده است.

ساختار کلی کتاب تغییر نکرده است: تعدادی فصول کوتاه شامل دلائل و براهین مستدل و منسجم که نویسنده آنها را حقایق الهی واقعی زنده می‌نامد.

انسان وظیفه دارد این حقایق را بیاموزد، آنها را جذب کند، سپس مورد آزمون قرار دهد تا در کره خاکی فکرش را به طور صحیح پرورش دهد و بتواند در دنیای دیگر به کمال برسد. «این حقایق یا نظری‌اند، مانند وجود یکتا، وجود روح، زندگی پس از مرگ، حساب و کتاب آخرت و غیره، یا عملی‌اند مانند اصول اخلاقی- الهی صحیح. اصول اخلاقی – الهی صحیح به طور عمده بر رعایت حقوق مشروع جسم، حقوق روح، حقوق دیگران و همچنین نیکی به خلق استوار است».

مطالعۀ دقیق‌تر کتاب ما را متوجه یک تغییر اساسی دیگر می‌کند و آن مفاهیمی است که جوانه آنها در ویراست قبلی مشاهده می‌شود و در این کتاب به طور کامل توضیح داده شده‌اند: نقطۀ وحدت، عقل سلیم، هادی درون، حجاب روانی، سیالۀ الهی، هدایت یکتا، عمل این ویوو، تمرین فکر و ذکر و … . در این مقالۀ کوتاه این مفاهیم را مورد بحث قرار نخواهیم داد و خواننده خود بعد از خواندن کتاب با آنها آشنا خواهد شد.

برای درک اهمیت این تغییر کافی است تصاویری را که در دو ویراست کتاب،‌ نمایانگر روح انسان به عنوان ارگانیزم روحی- روانی است، با یکدیگر مقایسه کنیم. اصول کلی – آناتومی کاربردی ارگانیزم روحی- روانی، مبانی طب جدید روح- تغییری نکرده است، اما قوای تشکیل دهنده روح- که به ما جان می‌‌دهند- در اینجا به صورت دقیق‌تر و قابل فهم‌تری در ارتباط با واقعیات زندگی روزمره شرح داده شده است.

در این ویرایش، بدیع بودن مفاهیم به انتخاب واژه‌ها محدود نمی‌شود. دکتر بهرام الهی، این محقق خستگی ناپذیر حقیقت، مفاهیم را با دقتی خاص بررسی کرده و دقیق‌ترین روش ممکن را برای بیان حقایق معنوی و بُعد عملی آنها به کار می‌گیرد. آنچه اهمیت دارد اینست که این اصول بتوانند به عنوان ماده موثر استفاده شوند. چنانکه نویسنده توضیح می‌دهد این مادۀ موثر،‌ از چنان اثری برخوردار است که موجب رشد روح می‌شود و در صورت لزوم می‌تواند آن را درمان نماید.

در ویرایش جدید کتاب، تصاویر مربوط به قوای روح، ابزار اصلی برای درک فرایند سیر کمال محسوب می‌شوند. دکتر بهرام الهی از خوانندگان دعوت می‌کند با تفکر و تعمق بر معنای این مفاهیم، وجود خود را در آنها تجسم کنند. این روش تمرینی است برای بی‌ثبات کردن ایگو که در مادیات محصور شده است.

لازم به یادآوری است که چنین بینشی از معنویت که به تدریج شکل گرفته، در تاریخ معنویات بی‌سابقه است. سنت‌های گذشته، با پیروی کورکورانه از گفتارهای بزرگان معنوی، اغلب به انجماد فکری می‌انجامید. و این تاکیدی است بر لزوم تجدید نظر دایمی در توضیح حقایق الهی. در اینجا هدف، نه تفسیر مبهم و ناقص کتب مقدس است به روشی که قرن‌ها در برخی سنت‌های مذهبی رایج بوده و نه تحقیق و تتبعی مانند آنچه در قرن بیستم در ارتباط با فرضیات، تئوری‌ها و الگوها در مورد شناخت طبیعت پیشنهاد شده است. دکتر بهرام الهی برداشت دیگری از معنویت دارد: او بر این عقیده است که معنویت را باید مانند یک علم در نظر گرفت. از طرفی، او خود سال‌ها به طبابت اشتغال داشته و در عین حال به تدریس،‌ تحقیق و تألیف چندین کتاب نیز پرداخته است. علاوه براین،‌ او میراث‌دار یک سلسلۀ بزرگ معنوی است. با توجه به زمینۀ علمی او مشاهده می‌کنیم که برخورد او با واقعیات به گونۀ دیگری است. خواننده باید خود با پذیرفتن حقایق الهی و عمل این ویوو به آنها، به درک این حقایق نایل شود.

کتاب راه کمال ندایی است به روح و جوانۀ عقل سلیمی که در وجود اکثریت ما نهاده شده است. خواندن اصول مطرح شده در کتاب راه کمال و عمل به آنها به ما امکان می‌دهد تا از خواب عمیقی که دکتر بهرام الهی آن را «از خود بی خبری معنوی» نامیده بیدار شویم. جایی در وجود ما این ندا طنین می‌افکند و به ما اطمینان می‌دهد: « زندگی بعد از مرگ وجود دارد که هیچ موجودی را از آن گریز نیست، چون هیچ موجودی را از مرگ گریز نیست… و کیفیت زندگی هر کس در آن دنیا بستگی به اعمالی دارد که در دنیای خاکی داشته است». سپس با آشنا شدن با این اصول، درک مفهوم نقطه وحدت میسر می‌شود: «لازم نیست بدانیم نقطه وحدت کیست بلکه کافی است بدانیم که او هست، و هر انسانی، با هر اعتقادی و از هر خاستگاهی می‌تواند از طریق فکر او را مورد خطاب قرار دهد و از او طلب کمک و هدایت کند.» از این نقطه به بعد است که همه چیز واضح و امکان پذیر می‌شود.

برگرفته از سایت e-OstadElahi.fr

در مقاله بعدی،‌ ترجمه فصل ۲۴ کتاب راه کمال تحت عنوان «تمرین فکر و ذکر»، ارائه می‌شود.