تنبور، سازی مقدس: هنر استاد الهی

27 اکتبر, 2014
 

جی‌. کنت مور سرپرست بخش آلات موسیقی موزۀ متروپلیتن

OESacredLute1نمایشگاهی استثنایی، تحت عنوان «تنبور ساز مقدس: هنر استاد الهی» از تاریخ ۱۴ مرداد تا ۲۱ دی ۱۳۹۳ش برای اولین بار در ایالات متحده، در موزۀ متروپلیتن، برگزار شده که به بررسی زندگی و موسیقی استاد الهی ( ۱۲۷۴- ۱۳۵۳) موسیقیدان، متفکر و قاضی پرداخته است.

موضوع نمایشگاهِ «تنبور، ساز مقدس»، بر رابطه‌ای دوجانبه و متحول کننده بین استاد الهی و تنبور متمرکز است، سازی کهن با دسته‌ای بلند که سابقه‌اش به ۳۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. در نمایشگاه، بیشتر از ۳۰ اثر از وسایل شخصی استاد از جمله سازهای کمیاب، نسخه‌های دست‌نویس، دفترچه‌های موسیقی، لباس قضایی و اشیای سمبولیک در کنار تعدادی از اشیای کلکسیون موزۀ متروپلیتن به نمایش گذاشته شده تا به روشنی بیانگر این رابطه باشد.

موسیقی استاد الهی همگام با تحول روحی‌اش ارتقا یافت. استاد الهی چه در هنر و چه در زندگانی در جستجوی معنا و تعالی بود که سرانجام منتهی به مشی‌ ابداعی‌اش در پیگیری سیرکمال روحی شد.

بینش خاص استاد الهی، به طور مستقیم بداهه پردازی‌های موسیقایی‌اش را تغذیه می‌کرد. از نظر استاد به طور کلی موسیقی و به‌خصوص تنبور ورای هر چیز، ابزاری بود برای در خود فرو رفتن و ارتباط با مبدأ. او جز در محافل خانوادگی و دوستان که مستقیما شاهد هنرش بودند، هرگز برای عموم ننواخت.

قطعات این کتابچۀ سی دیِ یادبود، چشم‌اندازی است استثنایی به حالات درونی و عوالم معنوی‌‌ای که استاد الهی از دوران کودکی به عنوان کودکی نابغه تجربۀ آن را آغاز کرد و تا پایان زندگی‌اش ادامه یافت. بعد از گوش دادن به این موسیقی متوجه خواهید شد که چرا هنر تنبور او ابزاری است رسا برای آغاز این سفر خارق‌العاده.

برگرفته از کتابچۀ سی‌دی، چاپ اختصاصی برای موزۀ متروپلیتن