در مورد رویارویی با ناملایمات زندگی

19 ژوئن, 2010
 
 
OE2س:شخصی راجع به گرفتاری‌اش سؤال کرد

ج: این شعر را یادت می‌دهم هیچ وقت فراموش نکن:

کار ساز ما به فکر کار ماست        فکر ما در کار ما آزار ماست

وقتی کسی مطمئن است کس دیگری در فکر اوست دیگر چه جای ناراحتی و غصه است. همین قدر به آن کارساز توجه پیدا کردی دیگر غصه نداشته باش. ما که نمی‌دانیم فردا چه می‌شود پس هر چه فکر بکنیم همه‌اش وهم و خیال است و مزاحم ماست، اما او می‌داند فردا چه باید اتفاق بیفتد. هیچ نباید فکر و خیال کرد. ای خدا،

هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست
             ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست

یک فرانسوی گفت در مقابل ناملایماتی که در زندگی پیش می‌آید مقاومت کردن تجربه می‌آموزد و وقتی توجه می‌کنم می‌بینم این مقاومت با بکار بردن دستورات شما آسان‌تر می‌شود از این رو هر دستوری بفرمایید اجرا خواهم کرد، جواب فرمود:

یک نکته، دائر مدار تمام امور زندگی دنیا و آخرت می‌باشد و آن ایمان است که هم در دنیا انسان را از هر ناملایمی تسلی می‌دهد و هر مشکلی را حل می‌کند و هم در آخرت راهش را آسان می‌کند. وقتی انسان راهی به سوی خدا باز کرد و بدون شک و تردید، بدون وسوسه با کمال اطمینان و استقامت در آن نقطه‌ی وحدت و ایمان پایدار ماند، هرچه برایش پیش بیاید فلسفه‌اش و علتش و راهش و دستوراتش همراهش است و همه چیز به او الهام می‌شود. هر چه در این ایمان پایدارتر باشد بیشتر حس درونی‌اش بیدار می‌شود، حتی می‌تواند به جایی برسد که الهام بگیرد چنانکه تا حالا هم چندین مرتبه در موقع ضرورت الهام گرفته است.

برگرفته از آثارالحق