عمل به اخلاقیات در شرایط دشوار

21 آوریل, 2014
 
داستان زیر را بخوانید و در نظرسنجی آن شرکت کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌یک از پاسخ‌های پیشنهادی به طور مطلق درست یا نادرست محسوب نمی‌شوند. زیرا واقعیت پیچیده‌تر از آنست که بتوان آن را در این چند پاسخ‌ خلاصه و جمع‌بندی کرد. هدف از این نظرسنجی، تفکر و تبادل نظر می‌باشد. در مقاله بعدی به بررسی این نظرسنجی و ارائه شاخص‌های مناسب برای انجام عمل اخلاقی صحیح می‌پردازیم.

یک موقعیت پیچیده

سینا بیشتر وقتش را به انجام امور خیریه می‌گذراند. زمستان گذشته به علت سرمای شدید موقعیت استثنایی بود، و او هر شب تا دیر وقت مشغول کمک به مستحقان بود. یکی از این شب‌ها مصادف با سالگرد ازدواجش بود. همکارانش قبول می‌کنند کار او را به عهده بگیرند تا بتواند زودتر به خانه برود. سینا از این پیشنهاد استقبال می‌کند و به خانه می‌رود. اما با نزدیک شدن به وقت شام دچار عذاب وجدان می‌شود و فکر می‌کند که مردم زیادی منتظر کمک او هستند تا از محلی که مسئول آن است غذای رایگان تحویل بگیرند… . در آخرین لحظه تصمیم می‌گیرد به محل کارش برگردد و به گروه تهیه و پخش غذا کمک کند. از طرفی همسرش سوزان علی‌رغم مسئولیت‌های سنگین کاری، فرصتی فراهم می‌کند و شام خوبی برای آن شب تدارک می‌بیند. وقتی متوجه می‌شود که سینا برای شام نمی‌ماند ناراحت می‌شود و جو ناخوشایندی در خانه ایجاد می‌شود.

به نظر شما کدامیک از موارد زیر، تجزیه و تحلیل درستی از این موقعیت ارائه می دهد؟

الف) کارهای سخاوتمندانه ضرورتا با موانعی همراه هستند. کسی که خواهان پیشرفت معنوی است باید بر آنها غلبه کند: سینا می‌بایست منتظر مخالفت سوزان می‌بود و خود را برای گذراندن این مانع بدون ایجاد تنش آماده می‌کرد.

ب) هرکس باید آسایش همسرش را مقدم بداند، و آن را بر آسایش دیگران حتی بر آسایش خودش ترجیح دهد.

ج) همراهی نکردن همسر در امور خیریه، حاکی از خودخواهی فرد است: سوزان می بایست همسرش را در گرفتن چنین تصمیمی تشویق می‌کرد.

د) تنها از طریق تکرار در کارهای خیرخواهانه انسان می‌تواند صفت خیرخواهی را در خود پرورش دهد. سینا باید به کارش ادامه می‌داد و آن شب را هم به انجام امور خیریه می‌پرداخت.

ه) به طور کلی بین کمک به دیگری و زمانی را به همسر اختصاص دادن، مغایرتی وجود ندارد: سینا می‌توانست با اختصاص دادن آن شب به همسرش کاری اخلاقی انجام داده باشد.

  • پیشنهاد (الف) (54 رای، %7)


  • پیشنهاد (ب) (26 رای، %3)


  • پیشنهاد (ج) (13 رای، %2)


  • پیشنهاد (د) (1 رای، %0)


  • پیشنهاد (ه) (634 رای، %82)


  • هیچیک از موارد بالا (42 رای، %5)


Loading ... Loading ...

برگرفته از سایت e-OstadElahi.fr