برزخ

15 آگوست, 2010
 
نوشته: گروه نویسندگان سایت e-ostadelahi.fr

برزخ عالمی است معنوی که روح‌ بعد از ترک جسم به طور موقت در آن اقامت می‌کند.

بر اساس معنویت فطری، مرگ پایان زندگی  نیست، بلکه گذرگاهی است به سوی دنیایی دیگر در بُعدی حقیقی و بسیار لطیف‌ که دکتر الهی آن را برزخ می‌نامد.

از نظر نویسنده‌ی کتاب مبانی معنویت فطری، برزخ  طریق دیگری برای تعریف عالم دیگر و پاسخ به نیاز بشر مبتنی بر اعتقاد به بقای روح بعد از مرگ جسم نیست، بلکه پاسخی است به ضرورتی بنیادین در سیستم زندگی‌های متوالی.

هدف از زندگی‌های متوالی سیرکمال روح است. حال اگر گذر از یک زندگی به زندگی‌ بعدی به‌طور آنی و بدون توقف در عالم برزخ صورت گیرد، کسی که در طول زندگی خاکی خود، آگاهی معنوی به دست نیاورده است، فرصتی برای کسب آن نخواهد داشت. بنابراین احتمال دارد که ناآگاهی‌اش را از یک زندگی به زندگی بعد به همراه ببرد که در این‌صورت زندگی‌های متوالی بی‌حاصل خواهد بود. از این رو برزخ پاسخگوی نیاز بشر به  وجود مکانی است مابین دو زندگی تا در آنجا بتواند برخی حقایق معنوی را جذب کند و آن را با خود به زندگی تازه‌اش ببرد. این حقایق بر فکر و عملکرد او تأثیر می‌گذارند و سیر کمالش را در زندگی بعدی سهل‌تر می‌کنند.

علاوه بر این، برزخ سیرکمال روح را آسان‌تر می‌کند، و برای روحی که به حدی از آگاهی رسیده ، فضای مناسبی را فراهم می‌کند تا سیرکمال معنوی خود را در شرایطی مناسبت‌تر از زمین، ادامه دهد. دکتر الهی، تأکید می‌کند، «ماندگار شدن در برزخ برای اتمام سیر کمال، ارفاقی عظیم به شمار می‌آید. در برزخ، کارها چه به‌طور فردی و چه به‌طور گروهی (غالباً گروهی است) آسان‌تر انجام می‌شود، زیرا ذهن بیدارتر و روشن‌تر و در نتیجه امکان اشتباه، کمتر است.»۱  بنابراین برزخ فقط فاصله‌ای بین دو زندگی نیست، بلکه امتیازی برای پیشرفت و رابطی بین دنیای مادی و عالَمِ کمال است.

از دو فصلی که در کتاب معنویت یک علم است به برزخ اختصاص داده شده، اجمالاً نکات زیر برداشت می‌شود:

– برزخ، تمثیلی غیرمادی، اما واقعی از دنیای مادی است. محیط برزخ چنان واقعی و ملموس است که ساکنانش آن را به مراتب ملموس‌تر از آن می‌یابند که ما عالم مادی را. برزخ الگویی از دنیای مادی است و زندگی زمینی در مقایسه‌ی با‌ آن مبهم و رویاگونه به نظر می‌آید.

– برزخ عالمی است که نظم و تعادل بر آن حاکم است، و به‌جز در موارد استثنایی، روح احساس سبکی و شادی می‌کند : «شادی بازگشت به خانه و دیدن آشنایان و آرامش یافتن فضایی پذیرا و تنفس هوای عشق و نیک‌خواهی.»

– برزخ فضایی است که در آن احساسات عمیق‌تر و ملموس‌تر از دنیای مادی است و در آنجا شناختی که از خود و دیگران داریم بسیار عمیق‌تر و واقعی‌تر است. در آنجا انسان از جسم که آن را به حق می‌توان به لباس یکپارچه کلفتی تشبیه کرد که آتش‌نشانان برای رفتن درون آتش آن را می‌پوشند، رها می‌شود، و روح با احساساتی بسیار عمیق‌تر ولطیف‌تر و آن‌طوری که واقعاً هست ظاهر می‌شود، در آنجا وجود و ظاهر یکی می‌شوند.

هرکس با همین پرورش فکری که در روی زمین کسب کرده‌است، به عالم برزخ وارد می‌شود و در برزخ همان است که در این دنیا بوده است. اگر در این دنیا حقایق معنوی را درک نکرده باشیم، با ورود به برزخ شناختی نسبت به حقایق معنوی پیدا نمی‌کنیم. در مقابل هر چه بیشتر در این دنیا از حقایق معنوی بهره‌مند شویم، شناخت ما در برزخ به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود.

**************************

۱- معنویت یک علم است، ص ۱۵۵