آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید پس از مرگ چه می‌شود؟

4 نوامبر, 2017
 
شاید از افرادی که پس از تجربه مرگ، دوباره زنده شده‌اند، گزارش‌هایی را شنیده باشید. آنها توضیح می‌دهند که هنگام مرگ نوری در انتهای تونلی دیده‌اند. یا بالای جسم خود شناور بوده‌اند و حتی دکترها را می‌دیده‌اند که برای زنده کردنشان با سرعت روی جسم‌شان کار می‌کردند. ولی تا به حال مشخص نبود که آیا ذهن پس از مرگ جسم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشمندان کشف کرده‌اند که آگاهی، پس از مرگ جسم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. دکتر سام پرنیا و همکارانش در دانشکده پزشکی لانگن در دانشگاه نیویورک به بررسی گزارش‌هایی از افرادی پرداختند که در اروپا و امریکا بعد از ایست قلبی دوباره زنده شده بودند. دکتر پرنیا در مصاحبه با خبرنامه لایو ساینس در مورد این افراد گفت: ” آنها شرح می‌دهند که کار دکترها و پرستارها را مشاهده می‌کردند و شاهد گفتگوها و عملیات آنها بودند، و این در حالی است که آنها در شرایطی قرار داشتند که کاملا از اطراف خود بی‌خبر بودند “. گروه پزشکی نیز گزارش بیمارهای خود را ثبت کرده و تایید می‌کند که آنها تمام جزییات را به یاد دارند. از نظر پزشکی مرگ به این معنی است که ضربان قلب می‌ایستد و جریان خون به مغز قطع می‌شود. یعنی فعالیت‌های مغز نیز می‌ایستند و مغز دیگر قادر نیست جسم را زنده نگاه دارد.

دکتر پرنیا توضیح می‌دهد که غشای مغز – یا به عبارت دیگر، آن قسمت از مغز که فکر می‌کند – با سرعت متوقف می‌شود و از کار می‌افتد. یعنی بین دو تا بیست ثانیه نوسانات امواج مغزی؛ دیگر روی مانیتور نمایان نمی‌شوند و این باعث مرگ مغز می‌شود .دکتر پرنیا و همکارانش همچنین مشغول مشاهدات و تحقیقات روی عکس‌العمل مغز در زمان ایست قلبی می‌باشند تا بتوانند تشخیص بدهند که چه مقدار از این تجربیات به فعالیت‌‌های مغز مربوط می‌شوند.

دکتر پرنیا می‌گوید: “ما همچنین روی ذهن و آگاهی در زمان مرگ تحقیق می‌کنیم تا بفهمیم آیا آگاهی کاملا نابود می‌شود یا تا مدتی بعد از مرگ ادامه دارد و همچنین این آگاهی چگونه با آنچه در زمان مردن در مغز اتفاق می‌افتد ارتباط دارد”

این اولین باری نیست که فعالیت‌های مغزی بعد از مرگ گزارش شده‌اند. در ماه مارس دکترهای بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در کانادا مشاهده کردند که فعالیت مغزی یک مریض تا ده دقیقه بعد از خاموش کردن دستگاه احیاء ادامه داشت ولی برای سه مریض مشابه دیگر چنین اتفاقی نیفتاد. بعد از اینکه پزشکان مرگ بالینی شخص را اعلام کردند، امواج مغزی مشابه امواجی که در زمان خواب دیده می‌شوند برای بیش از ده دقیقه به فعالیت ادامه داشتند. محققین همچنین کشف کرده‌اند که تجربه مرگ برای هر شخص می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

دکتر پرنیا، همچنین در کتاب اخیر خود« حذف مرگ»۱ می‌نویسد ۱۵ سال گذشته را به انجام بررسی‌های گسترده در زمینه‌ اتفاقات پس از مرگ و همچنین موضوعی که ارتباط تنگاتنگ با‌ آن دارد،‌ یعنی روح انسان پرداخته‌ است. او می‌گوید موجودیتی که آن را روح، یا خود می‌نامیم و از ما همان را که هستیم می‌سازد، بعد از ورود فرد به قلمروی مرگ به حیات خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این،‌ کسانی که وارد این قلمرو شده و پس از احیا از آن برگشته‌اند ( قبل از ایجاد عوارض بازگشت ناپذیر در مغزشان) می‌توانند تجاربشان را با ما در میان بگذارند. این افراد به ما خاطر نشان می‌کنند که آنچه در هنگام مرگ تجربه می‌کنیم همگانی و فرا گیر است و به همه ما مربوط می‌شود. ما از هر نژاد، آیین، یا فرهنگی که باشیم، بعد از مرگ همین حالات را تجربه خواهیم کرد و به نظر می‌رسد که خود واقعی‌مان در مراحل اولیه، پس از مرگ از دست نخواهد رفت.

سرانجام اینکه اگر روح بتواند بعد از مرگ و بعد از توقف عملکرد مغز به حیات خود ادامه دهد، احتمالا از لحاظ عملی موجودیتی ناشناخته است که بر اساس دانش عصب‌شناسی امروز، فرایندهای الکتریکی یا شیمیایی مغز نمی‌تواند خالق آن باشد. دکتر پرنیا می‌گوید اگر شواهد بیشتری این موضوع را اثبات کنند، برای پرداختن به آن الگویی جدید در دانش عصب‌شناسی نیاز خواهیم داشت و این مستلزم نگرشی علمی و بی‌طرفانه نسبت به درک ماهیت روح انسان است که لازمه آن روش علمی و واقع‌بینانه‌ای است که بُعد اخلاقی و وجدانی هشیاری انسا‌ن‌ها باید در آن به نحوی صحیح و متعادل در نظر گرفته شود. چنین نگرشی بدون شک برای همه دنیا مثمر ثمر واقع خواهد بود و به مدارا و درک بیشتری در انسان‌ها خواهد انجامید. امروزه سوال وسوسه‌انگیز برای علم این است که، اگر روح انسان واقعا بعد از مرگ به معنای متعارف آن به حیات خود ادامه دهد،‌ آیا به عنوان یک موجودیت سرانجام دچار مرگ خواهد شد؟ ما در تحقیقاتمان به اکتشاف این مسئله و سایر مسائل اخلاقی ادامه خواهیم داد. ولی در حال حاضر می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که انسان دیگر نباید از مرگ هراسی داشته باشد.

برگرفته از NewYork Post و کتاب حذف مرگ



**************************

۱ – Erasing Death: این کتاب در سال ۱۳۹۴ به فارسی ترجمه شده است.