زندگی در میان زندگی‌ها

14 سپتامبر, 2017
 
lifeblives«زندگی در میان زندگی‌ها»۱ یکی دیگر از کتاب‌های مایکل نیوتن متخصص در بازگردانی روح به عالم برزخ است. این کتاب، حاصل سه دهه تحقیق شخصی و حرفه‌ای نویسنده روی تکنیک‌های هیپنوتیزم بالینی است که به قصد کمک به افرادی نوشته شده که به دنبال دستیابی به خاطرات روحشان از عالم پس از مرگ هستند. دکتر نیوتن تاکید می‌کند که روش رسیدن فرد به وضعیت خلسه اَبَرآگاه برای به یادآوردن وجود جاودان خویش،‌ مبحثی کلیدی در این کتاب است. وقتی قدرت درک افراد عادی تقویت شود قادر به یافتن جواب سوال‌هایی هستند که از بدو تاریخ با بشر همراه بوده است: سوال‌هایی مانند « من کیستم؟» « از کجا آمده‌ام» و « آمدنم بهر چه بوده است؟» این کتاب در اصل راهنمای سفری گام‌به‌گام به عالم ارواح با هیپنوتیزم درمانی برای آشنایی باتجربه‌های روح از دنیای پس از مرگ، رسیدن به درکی بهتر از جایگاهمان در عالم هستی و رهایی از رنج‌های جسمی و روحی در زندگی فعلی است.

در این کتاب و در دو کتاب ، سفر روح۲ و سرگذشت روح۳ ، ایده تناسخ مورد تأیید نویسنده نیست، بلکه آنچه بر آن تاکید شده بقای روح و تجربه زندگی‌های متوالی به منظور طی کردن مسیر کمال است. دکتر نیوتن با رویکرد علمی همان سخنی را مطرح می‌کند که در سنت اسلامی و عرفانی به آن اشاره شده است: آمدن ما به این عالم خاک اتفاقی و بدون ‌حساب و کتاب نبوده، بلکه فرصتی است برای طی کردن مراتب کمال و در نهایت بازگشت و پیوستن به آن مبدئی که مولانا آن را چنین توصیف کرده است.

باز آمدم باز آمدم  از پیش آن یار آمدم
شاد آمدم شاد آمدم، از جمله آزاد آمدم
آنجا روم  آنجا روم،   بالا بُدم  بالا روم
                 
در من نگر  در من نگر،  بهر تو غمخوار  آمدم
چندین هزاران سال شد، تا من به گفتار آمدم
بازم رهان،  بازم رهان،‌ کاین جا به  زنهار آمدم
                 

در زیر گزیده‌ای از کتاب آمده است.


راه و رسم ارواح: اصول روحی

روح را نمی‌توان تعریف یا اندازه‌گیری کرد. چون آفرینش الهی‌اش در هیچ چارچوب تعریفی نمی‌گنجد. موفق‌ترین گزارش‌ها در مورد جوهر روح، معرف انرژی هوشمندی است که فناناپذیر است و توسط امواج ارتعاشی خاصی از نور و رنگ آشکار می‌شود. تمام انسان‌ها روحی دارند که تا لحظه‌‌ی مرگ به جسم انتخاب شده‌شان متصل می‌ماند. روح‌ها در انتخاب جسم مادی بعدی‌شان نقش دارند. … هر روح یک هویت فناناپذیر منحصر به فرد دارد. وقتی که به یک مغز بشری می‌پیوندد، این «خودِ» روحی با خلقیات احساسی، یا همان «خود» بشریِ آن جسم در هم می‌آمیزد تا شخصیتی واحد اما موقتی برای آن زندگی پدید آورد. معنای ثنویت ذهن ما همین است.

در حالی که خاطرات روح ممکن است به واسطۀ فراموشی از ضمیر خودآگاه فرد پنهان بماند،‌ الگوهای فکریِ روح بر مغز او تأثیر می‌گذارد تا انگیزه‌های لازم برای انجام برخی کارها در او به وجود آید. روح بارها و بارها به جسم می‌آید تا با پرداختن به درس‌های مرتبط با عملکردش در زندگی‌ّهای قبلی، به سطوح بالاتر کمال دست یابد. هر شخصیتی در هر زندگی، سهمی در تکامل روح دارد. دانش و خِرَد روح‌ها از طریق این روندِ یادگیری افزایش می‌یابد. ضمن اینکه در فاصلۀ بین زندگی‌ها، تحت هدایت معلمان روحی‌شان می‌توانند افکار و کردارهایشان در زندگی‌های گذشته را ارزیابی کنند و سطح آگاهی‌شان را ارتقا دهند.

سیارۀ‌ ما یکی از بی‌شمار دنیاهایی است که به عنوان مدارس آموزشی در خدمت پیشرفت روح عمل می‌کنند. در طول حضورهای موقتی ارواح روی زمین، این فرصت برایشان فراهم می‌آید تا از طریق آزمون و خطا درس‌هایشان را یاد بگیرند و این‌گونه بر خِرد خویش بیفزایند. انسان‌ها، محدود به یک زندگیِ از پیش تعیین شده نیستند. امکانات و احتمالات متعددِ حاصل از عملکردهای پیشین و میثاق‌های روحی قبلی، تابع آزادی ارادۀ روح هستند. … در لحظۀ مرگ جسم، روح به عالم ارواح و مبدأ آفرینش خویش بازمی‌گردد. از آنجایی که بخشی از انرژی روح هرگز عالم ارواح را به هنگام ورود مجدد به جسم ترک نکرده، روح بازگشته دوباره به اصل خویش می‌پیوندد. لذا یادگیری در عالم ارواح هرگز برای روح متوقف نمی‌شود. عالم ارواح، بیشتر از آنکه مکان بی‌حرکتی و سستی باشد،‌ به نظر مکان گذاری برای ارواحی است که به اَشکال بالاتر انرژی تکامل می‌یابند و به توانایی‌های آفرینشی دست می‌یابند. عالم ارواح توسط ارواح متخصصین پیشرفته‌ای که دیگر به جسم نمی‌آیند اداره می‌شود و این ارواح امور روح‌های تحت مراقبت خود را سروسامان می‌دهند. وقتی روح‌‌هایی که به جسم می‌آیند، خودشان به سطوح بالاتر خِرد و آگاهی می‌رسند،‌ به ارواحی می‌پیوندند که وظیفه‌شان کمک به روح‌هایی است که هنوز به جسم می‌پیوندند.

به نظر می‌رسد هدف نهایی تمامی روح‌ها، رسیدن به کمال است و در نهایت پیوستن دوباره به « مبدأ»یی که آنها را خلق کرده است.

**************************************

۱ – Life Between Lives: Hypnotherapy for Spiritual Regression

۲ – مایکل نیوتن، ترجمه محمود دانایی

۳ – مایکل نیوتن، ترجمه محمود دانایی