بهترین روش رفتاری

31 اکتبر, 2015
 
منظور از یک مهمانی شام موفق چیست؟ غذاهای لذیذ، محیطی دلنشین، مهمانانی که با هم تفاهم دارند و شب خوبی را گذرانده‌اند و در انتهای مهمانی صمیمانه از میزبان به خاطر فراهم کردن چنین موقعیتی تشکر می‌کنند….

در واقع، برای این سوال،‌ به تعداد مهمانان پاسخ هست. اما یک سوال جالب توجه می‌تواند این باشد که از نقطه نظر «کاربُرد اخلاقیات» چگونه می‌توان این موضوع را بررسی کرد. به خصوص اگر بخواهیم جنبه‌های مختلف را در نظر بگیریم: به مهمانان خوش بگذرد ، اعتقادات اخلاقی خود را مدّ نظر داشته باشیم و گاهی نیز حق کسانی را مراعات کنیم که در مهمانی حاضر نیستند و از آنها صحبت به میان می‌آید. در ماجرایی که در زیر خواهد آمد ژولیت می‌بایست هر سه جنبه را مراعات می‌کرد، این ماجرا در دو مقاله منتشر خواهد شد.

مقاله اول به توصیف مشکلاتی که در یک مهمانی شام پیش آمده می‌پردازد و از شما می خواهد نظرات خود را در این زمینه بنویسید: چه طرز برخوردی غیبت محسوب می‌شود؟ چه طرز برخوردی غیبت محسوب نمی‌شود؟ بهترین روش برخورد چیست و چرا؟ خود را به جای این میزبان گذاشته و نظرات و تجربیات شخصی‌تان را با پاسخ به نظرخواهی زیر، با دیگران در میان بگذارید.

مقاله دوم پایان داستان را، آنطور که اتفاق افتاده مطرح می‌کند. توجه داشته باشید که ژولیت، هنگام مواجهه با این موقعیت، مثل شما چند هفته فرصت تفکر برای انتخاب نداشته است. ولی شما از این امکان برخوردار هستید که ماجرا را از جوانب مختلف بسنجید و درباره‌ آن فکر کنید که در رویارویی با چنین شرایطی بهترین روش رفتاری چیست؟

چندی پیش من چند نفر را به مهمانی شام دعوت کردم،‌ این افراد هم از لحاظ موقعیت کاری برایم اهمیت داشتند و هم اینکه شخصاً ارتباط دوستی خوبی با آنها برقرار کرده بودم. مدتی بود که می‌خواستم این مهمانی را برگزار کنم ولی به خاطر مشغولیت کاری آنها، موقعیت مناسب فراهم نمی‌شد…

هنگام صرف شام، بعضی از مهمانان تحت تأثیر یکی از مهمانان که نفوذ زیادی هم بر سایرین دارد، پشت سر یکی از دوستان قدیمی‌ام شروع به بدگویی کردند. در ضمن این دوست قدیمی کسی است که اولین موقعیت کاری را برایم فراهم کرده بود. هرکدام شروع کردند داستانی جالب و بامزه درمورد او تعریف کنند که البته پر از انتقادهای شدید بود و با خنده و تمسخر دنبال می‌شد. باید اضافه کنم که این اواخر، پروژه‌های کاری این دوست قدیمی‌ام چندان خوب نبودند و همه از این موضوع خبر داشتند. ابتدا، با اینکه از این حرکت آنها متعجب شدم، ولی به دو دلیل ساکت ماندم، اولین دلیل که به نظرم کاملا مطابق اخلاقیات بود، این بود که : «اگر با آنها هم‌صدا نشوم، آنها متوجه می‌شوند که با حرف‌هایشان موافق نیستم. بنابراین، لازم نیست که مخالفتم را حتماً با صدای بلند اعلام کنم. » با این طرز فکر عذاب وجدان هم نداشتم.

دلیل دیگر که در واقع از خودخواهی ناشی می‌شد این بود که : «اگر نظرم را بدهم، حال و هوای مهمانی به هم می خورد… و اگر مهمانان با حرف‌هایم موافق نباشند، از من دلخور می شوند و اعتبارم را از دست خواهم داد ….»

با خودم گفتم آنها بالاخره موضوع صحبت را عوض خواهند کرد. ولی اصلا اینطور نشد، به نظر می‌رسید که این موضوع تمام شدنی نیست. صدای خفیفی در درونم می‌گفت : «مراقب باش ! سکوت علامت رضایت است …»، اما همچنان از اینکه در بحث دخالت کنم، دچار تردید بودم. بالاخره به بهانه‌ای از سر میز شام بلند شدم و گفتم : «زود برمی‌گردم، بروم دسر را بیاورم.»

سر فرصت و با علاقه دسر را آماده کردم و دوباره سر میز برگشتم، مطمئن بودم با دیدن دسر موضوع صحبت را عوض خواهند کرد.

دوباره حدسم غلط بود. آنها مرتباً به همان موضوع برمی‌گشتند و هیچ چیز نمی‌توانست متوقفشان کند.

بنابراین کوشیدم، با طنز و شوخی و پیش کشیدن موضوع دسر و اینکه چطور آن را تهیه کردم و اینکه سعی کردم مطابق دلخواه همه باشد و…. جهت صحبت را عوض کنم. نتیجه اینکه فقط یک لحظه درباره دسر صحبت کردند و بعد دوباره به همان موضوع مورد علاقه‌شان برگشتند.

بنابراین اولین قدم را برای پایان دادن به این صحبت‌ها برداشتم: «خوب دوستان عزیز، چطور است راجع به موضوع دیگری صحبت کنیم، خیلی از این موضوع حرف زدیم!» همگی به طرف من برگشتند و کسی که بحث را شروع کرده بود به من گفت: «راستی، بگو ببینم، تو مدت زیادی با این خانم کار می‌کردی، حتماً کار کردن با او خیلی سخت بوده،‌ تعریف کن !»

با این حرف مرا هم به دام انداختند….

۱. آیا به نظر شما موضوع صحبت، غیبت محسوب می‌شود؟ (می‌توانید بیش از یک پاسخ را انتخاب کنید)

  • بله، چون صحبت‌ها در غیاب شخص مورد بحث صورت گرفته است (550 رای، %23)


  • بله، چون مطالبی که در غیاب شخص گفته می‌شده، منفی بودند (726 رای، %30)


  • بله، چون صحبت‌ها به منظور آسیب زدن به شخصیت آن فرد بوده است (553 رای، %23)


  • بله، چون نکاتی که مطرح می شوند بیانگر نقاط ضعف شخص مورد نظر است (563 رای، %23)


  • خیر، چون صحبت‌ها عمداً به طرز اغراق‌آمیزی بیان می‌شدند (6 رای، %0)


  • خیر، چون تمام حرف‌ها یک گفتگوی عادی در مهمانی بوده است (6 رای، %0)


  • خیر، برای آنکه همه در جریان این مطالب بوده‌اند و ممکن بود حتی در حضور شخص هم مطرح شود (8 رای، %0)


  • خیر، برای آنکه صحبت ها به نیت ضرر زدن به آن فرد نبوده است (7 رای، %0)


Loading ... Loading ...

۲. اکنون میزبان، با این طرز فکر که «سکوت علامت رضاست است» آشفته شده. در مقابله با چنین بدگویی‌هایی :

  • سکوت کافی است؟ (83 رای، %9)


  • سکوت کافی نیست؟ (586 رای، %65)


  • همانقدر که سکوت کنیم، عالی است؟ (62 رای، %7)


  • سکوت، خطاست؟ (170 رای، %19)


Loading ... Loading ...

۳. من میزبانم، بعضی از مهمانانم ، پشت سر یکی از آشنایان قدیمی‌ام که اولین موقعیت کاری را برایم فراهم کرد، شروع به بدگویی می‌کنند. به نظر شما دفاع از چنین شخصی، وظیفۀ من (میزبان ) است؟

  • بله (470 رای، %52)


  • تا حدودی لازم بوده است (393 رای، %44)


  • چندان لازم نبوده است (15 رای، %2)


  • خیر (21 رای، %2)


Loading ... Loading ...

برگرفته از سایت e-OstadElahi.fr