سخنرانی پروفسور بهرام الهی، بخش سوم: عقل سلیم

28 ژانویه, 2012
 
استاد الهی تعلیمات خود را طب جدید روح می‌نامید: طبی سازگار با طبیعت حقیقی انسان و منطبق با قوانین علّی که زندگی معنوی و مادی او را نظم می‌دهد. او به معنویت فطری عمل می‌کرد و فرایند سیرکمال معنوی را مانند یک دوره‌ی تحصیلی در نظر می‌گرفت.

در ماه مارس ۲۰۱۱ در کنفرانسی در سوربن، که بخشی از آن در اینجا خواهد آمد، پروفسور بهرام الهی، به جنبه‌های مختلف تفکر استاد الهی می‌پردازد. او مثل همیشه با روشی ساده و صریح، چکیده‌ای از مفاهیم بنیادین این فلسفه را به طور منسجم شرح می‌دهد.


سیرکمال معنوی بدون رشد فعالانه‌ی عقل سلیم که بالقوه در هر یک از ما وجود دارد، امکان پذیر نیست. در این سخنرانی شرایط کلی چنین رشدی بررسی شده است. ما همانند دانش‌آموزی هستیم که باید از زندگی خاکی خود برای دریافت گواهینامه دوره آموزشی ابتدایی و متوسطه بهره ببریم. این گواهینامه به ما امکان می‌دهد مقطع عالی سیرکمال خود را سپری کنیم. گواهینامه‌ی دوره‌ی آموزشی ابتدایی مطابق با مرحله آیینی ادیان بزرگ است که شامل جوانه زدن دانه‌ی عقل سلیم می‌باشد. دوره آموزشی متوسطه مطابق با مرحله سیرکمال معنوی است که هر کس باید با نیروی اراده، رشد عقل سلیم خود را برعهده بگیرد.

برگرفته از سایت e-OstadElahi.fr